مامان آراد هستم یک کاردمان

رشد زبانی کودکان

1401/1/17 21:21
نویسنده : فریده
131 بازدید
اشتراک گذاری
  • توسعه زبان از بسیاری از جنبه های دیگر رشد مانند رشد شناختی، اجتماعی و سواد پشتیبانی می کند.
    رشد زبان با صداها و حرکات و سپس کلمات و جملات شروع می شود.
    شما می توانید با صحبت زیاد با فرزندتان و پاسخ دادن به هنگام برقراری ارتباط از رشد زبان حمایت کنید.
    خواندن کتاب و به اشتراک گذاشتن داستان برای رشد زبان مفید است.

    رشد زبان در کودکان: آنچه باید بدانید

  • رشد زبان بخش مهمی از رشد کودک است .

    از توانایی کودک شما برای برقراری ارتباط پشتیبانی می کند. همچنین از توانایی فرزند شما در موارد زیر پشتیبانی می کند:

    ابراز و درک احساسات
    فکر کن و یاد بگیر
    حل مشکلات
    توسعه و حفظ روابط
    یادگیری درک، استفاده و لذت بردن از زبان اولین گام در سوادآموزی و مبنای یادگیری خواندن و نوشتن است.

    در چند سال اول زندگی، کودکان بسیاری از مهارت های زبان شفاهی را توسعه می دهند که به آنها کمک می کند هنگام رفتن به مدرسه خواندن را بیاموزند. و آنها مهارت های زبانی خود را در دوران کودکی و نوجوانی توسعه می دهند.

    چگونه رشد زودرس زبان را در کودکان تشویق کنیم؟
    بهترین راه برای تشویق رشد زبانی فرزندتان این است که با هم درباره چیزهایی که مورد علاقه فرزندتان است صحبت کنید. همه چیز در مورد پیروی از راهنمائی فرزندتان است زیرا با تکان دادن، غرغر کردن یا استفاده از کلمات به شما نشان می دهد به چه چیزی علاقه دارد.

    صحبت با فرزندتان :

  • از بدو تولد، با فرزندتان صحبت کنید و با او به عنوان یک سخنگو رفتار کنید. نکته کلیدی استفاده از کلمات مختلف در زمینه های مختلف است. به عنوان مثال، می توانید با کودک خود در مورد یک توپ نارنجی و در مورد بریدن یک پرتقال برای ناهار صحبت کنید. این به کودک شما کمک می کند تا معنی کلمات و نحوه عملکرد کلمات را بیاموزد.

    وقتی صحبت را تمام کردید، مکث کنید و به کودک خود فرصت دهید تا پاسخ دهد.

  • همانطور که کودک شما شروع به صدا زدن، غرغر کردن، تکان دادن و اشاره می کند، می توانید به تلاش های فرزندتان برای برقراری ارتباط پاسخ دهید . به عنوان مثال، اگر کودک شما غرغر می کند، می توانید دوباره به او بغل کنید. یا اگر کودک نوپای شما به یک اسباب بازی اشاره کرد، به گونه ای پاسخ دهید که گویی کودک شما می گوید، "می توانم آن را داشته باشم؟" به عنوان مثال، می توانید بگویید "آیا بلوک را می خواهید؟"

    هنگامی که کودک شما شروع به استفاده از کلمات می کند، می توانید آنچه را که فرزندتان می گوید تکرار کرده و بر اساس آن بسازید . برای مثال، اگر فرزندتان بگوید «سیب»، می‌توانید بگویید «سیب قرمز می‌خواهی؟»

    و زمانی که کودک شما شروع به جمله سازی می کند، همین طور است. می توانید پاسخ دهید و فرزندتان را تشویق کنید تا جملات خود را بسط دهد. به عنوان مثال، کودک نوپا ممکن است بگوید "من می روم خرید". ممکن است پاسخ دهید، "و در مغازه چه کار کردید؟"

    وقتی به این روش ها به کودک خود توجه می کنید و به او پاسخ می دهید، او را تشویق می کند که به برقراری ارتباط ادامه دهد و مهارت های زبانی خود را توسعه دهد.

    خواندن با فرزندتان :

  • خواندن و به اشتراک گذاشتن کتاب در مورد موضوعات مختلف به کودک شما اجازه می دهد کلماتی را که به طرق مختلف استفاده می شود بشنود.

    پیوند دادن آنچه در کتاب است با اتفاقاتی که در زندگی فرزندتان می گذرد، راه خوبی برای صحبت کردن فرزندتان است. برای مثال، می‌توانید بگویید: «ما امروز به زمین بازی رفتیم، درست مثل پسر این کتاب. دوست دارید در زمین بازی چه کار کنید؟ همچنین می‌توانید با گپ زدن درباره تصاویر جالب کتاب‌هایی که با فرزندتان می‌خوانید، صحبت را تشویق کنید.

    وقتی با صدای بلند با فرزندتان می خوانید، می توانید هنگام گفتن کلمات به آنها اشاره کنید. این به فرزند شما پیوند بین کلمات گفتاری و نوشتاری را نشان می دهد و به کودک شما کمک می کند تا یاد بگیرد که کلمات بخش های متمایز زبان هستند. اینها مفاهیم مهمی برای  توسعه سواد هستند.

    کتابخانه محلی یا کتابخانه سیار شما منبع عالی کتاب است.

  • اگر خانواده شما به دو زبان صحبت می کنند، می توانید رشد زبان کودک خود را به هر دو زبان تشویق کنید - به عنوان مثال انگلیسی و اسپانیایی. کودکان دوزبانه اغلب تا زمانی که در دبستان هستند مهارت های زبانی مشابهی با همسالان خود دارند.

  • 🌍برای بررسی چک لیست رشدی کودکاتون و اینکه مطمئن بشین کوچولوتون داره همه ی مراحل رشدی رو بدرستی طی میکنه از چک لیست رشدی کودکان ما در وبسایت مام پلاس دیدن کنین و خیالتون رو راحت کنین😎

  • رشد زبان: هشت سال اول
    در اینجا فقط چند مورد از چیزهای مهمی که کودک شما ممکن است در رشد زبان بین سه ماهگی تا هشت سالگی به دست آورد، آورده شده است.

    3 تا 12 ماهگی
    در سه ماهگی کودک شما به احتمال زیاد آهک می زند، لبخند می زند و می خندد. همانطور که آنها رشد می کنند، کودک شما شروع به بازی با صداها می کند و با حرکاتی مانند تکان دادن و اشاره کردن ارتباط برقرار می کند.

    در حدود 4-6 ماهگی، کودک شما احتمالا شروع به غر زدن می کند. کودک ابتدا صداهای تک هجایی مانند 'با' را می سازد، قبل از اینکه آنها را تکرار کند - 'با با با'.

    به دنبال حرف زدن، "مرحله اصطلاحات" می آید که در آن کودک شما ممکن است به نظر برسد که چیزی به شما می گوید، اما "گفتار" او مانند کلمات قابل تشخیص به نظر نمی رسد. اولین کلمات با معنی اغلب در حدود 12 ماهگی یا بیشتر شروع می شوند.

    اگر کودک شما تا 12 ماهگی غرغر نمی کند و از ژست ها استفاده نمی کند، با پزشک عمومی یا ، گفتاردرمانگر و خانواده خود صحبت کنید.

  • 12-18 ماهگی
    در این سن، کودکان اغلب اولین کلمات خود را با معنی بیان می کنند. به عنوان مثال، وقتی فرزند شما می گوید "دادا"، فرزند شما در واقع دارد پدر را صدا می کند. در چند ماه آینده، دایره واژگان کودک شما رشد خواهد کرد. فرزند شما می تواند بیش از آنچه که می تواند بگوید بفهمد. آنها همچنین می توانند دستورالعمل های ساده ای مانند "بنشینید" را دنبال کنند.

    18 ماهگی تا 2 سالگی
    اکثر کودکان شروع به ترکیب دو کلمه در "جملات" کوتاه می کنند. کودک شما بیشتر حرف های شما را می فهمد و شما می توانید بیشتر آنچه را که فرزندتان به شما می گوید درک کنید. افراد ناآشنا تقریباً نیمی از صحبت های فرزند شما را درک خواهند کرد.

    اگر کودک شما تا حدود 18 ماهگی کلماتی را بیان نمی کند، با پزشک عمومی یا پرستار بهداشت کودک و خانواده یا یک متخصص بهداشت دیگر صحبت کنید.

    2-3 سال
    کودک شما به احتمال زیاد در جملات 3-4 کلمه ای صحبت می کند و در گفتن صحیح کلمات بهتر می شود. کودک شما ممکن است همزمان بازی کند و صحبت کند. تا زمانی که فرزندتان سه ساله شود، غریبه ها احتمالاً می توانند حدود سه چهارم حرف های فرزندتان را بفهمند.

    3-5 سال
    شما می توانید انتظار گفتگوهای طولانی تر و پیچیده تر در مورد افکار و احساسات کودک خود را داشته باشید. همچنین ممکن است فرزند شما در مورد چیزها، افراد و مکان هایی که در مقابل او نیست بپرسد. به عنوان مثال، "آیا در خانه مادربزرگ هم باران می بارد؟"

    احتمالاً فرزند شما نیز می خواهد در مورد طیف وسیعی از موضوعات صحبت کند و دایره لغات او همچنان در حال رشد است. کودک شما ممکن است درک گرامر اولیه را نشان دهد و شروع به استفاده از جملاتی با کلماتی مانند «زیرا»، «اگر»، «پس» یا «وقتی» کند. و می توانید منتظر داستان های سرگرم کننده نیز باشید.

    5 تا 8 سال
    در طول سال‌های ابتدایی مدرسه، کودک شما کلمات بیشتری را یاد می‌گیرد و شروع به درک نحوه کار صداهای درون زبان می‌کند. فرزند شما همچنین به قصه گوی بهتری تبدیل می شود، زیرا یاد می گیرد کلمات را به روش های مختلف کنار هم قرار دهد و انواع مختلف جملات را بسازد. این مهارت ها همچنین به کودک شما اجازه می دهد تا ایده ها و نظرات خود را به اشتراک بگذارد. تا هشت سالگی، کودک شما می‌تواند مکالماتی شبیه بزرگسالان داشته باشد.

    چه زمانی برای توسعه زبان کمک بگیرید :
    شما کودکتان را بهتر میشناسید. اگر در مورد رشد زبان فرزندتان نگرانی دارید، از پزشک عمومی یا متخصص اطفال بپرسید . آنها ممکن است شما را به یک آسیب شناس گفتار (گفتاردرمانگر)ارجاع دهند.

  • اگر سوالی دارین ما در خدمتیما 😉 دغدغه ها و نگرانیاتونو بگین تا مادرای دیگه هم استفاده کنن 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)